A
fekete fehér album mintegy száznegyven fotót tartalmaz a
határon túli színházak előadásaiból.
A kötetet kiegészíti Darvay Nagy Adrienne, Demeter András,
Forgách András, Gyarmati Kata, Hatházi András, Kozma András,
Szása Bilozub, Visky András, Zappe László egy-egy írása
a színházról, a színházi fotóról.
Az album a magyar mellett, rövid angol, román, szerb és
szlovák nyelvű ismertetőt tartalmaz.
Huszonöt, ötven... Évtizedek előadás fotói észrevétlenül
rakódnak egymásra.
Mert a színház tünékeny műfaj, képei láttán értem meg, milyen
sebesen pörög az idő. Milyen volt X fiatalon, és milyen
volt Y élete nagy szerepében.
Ilovszky mindent sűrítve lát és láttat. Igaza lehet Franz
von Baadernek, aki "ezüst pillantásnak" nevezi
azt a mozzanatot, amikor az ember egyidejűleg lát külső
és belső szemével.
A színházi előadás megismételhetetlen, egyedi létforma.
Szinte lehetetlen lefényképezni. Csak "ott és akkor"
érvényes térben és időben zajlik a cselekmény. Villanásnyi
expozícióban, két dimenzióban nem lehet visszaadni. Ha Ilovszkynak
csak azért is sikerül a lényegest rögzítenie ebből, azt
nem kizárólag az előadásból, - hozzá adott értékként - önmagából
is merítve vetíti elénk.
Ismeri a drámairodalmat, a rendezőt, a színészt. Tudja,
mikor, minek lesz súlya.
A klasszicista esztétika - név szerint Lessing - erre azt
mondta: "termékeny pillanat".
Szegő György